Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

Vad är Guds namn?

Vad är Guds namn?

”Vad heter du?” Det är troligen det första du frågar någon som du vill lära känna. Men vad skulle Gud svara på den frågan?

”Jag är Jehova. Det är mitt namn.” (Jesaja 42:8)

Har du hört talas om det namnet förut? Om du inte har det är det inte så konstigt. I många bibelöversättningar finns Guds namn bara med några få gånger, om ens alls. Bibelöversättare har ofta ersatt namnet med titeln ”Herren”. Men Guds namn förekommer närmare 7 000 gånger i Bibelns grundtext. Namnet består av fyra hebreiska konsonanter, som motsvarar JHWH eller JHVH, och kan återges med ”Jehova” på svenska.

Guds namn förekommer i den hebreiska grundtexten och i flera översättningar.

Psalmrullen (Dödahavsrullarna) 30–50 v.t., HEBREISKA

Tyndales översättning 1530, ENGELSKA

Reina-Valerabibeln 1602, SPANSKA

Union Version 1919, KINESISKA

VILKA TYCKER ATT GUDS NAMN ÄR VIKTIGT?

Gud. Ingen annan har gett Gud hans namn, utan han har själv valt det. Jehova säger: ”Detta är mitt namn för evigt, och så ska jag bli ihågkommen i alla generationer.” (2 Moseboken 3:15) I Bibeln förekommer Guds namn fler gånger än någon av hans titlar, till exempel Allsmäktig, Far, Herre eller Gud. Det förekommer också oftare än något annat namn, till exempel Abraham, Mose, David eller Jesus. Jehova vill att alla ska känna till hans namn. I Psalm 83:18 står det: ”Alla ska få veta att du, som har namnet Jehova, du ensam är den Högste över hela jorden.” *

Jesus. I bönen Fader vår lärde Jesus sina efterföljare att be så här: ”Vi ber att ditt namn ska bli upphöjt.” (Matteus 6:9) Vid ett annat tillfälle bad Jesus: ”Far, förhärliga ditt namn.” (Johannes 12:28) Jesus tyckte att det var viktigt att Guds namn blev upphöjt. Han sa till Gud: ”Jag har gjort ditt namn känt för dem och ska göra det känt.” (Johannes 17:26)

De som känner Gud. Guds folk har historien igenom förstått att det finns en koppling mellan att använda Guds namn och att få beskydd och räddning. ”Jehovas namn är ett starkt torn, den rättfärdige flyr dit och får beskydd.” (Ordspråksboken 18:10) ”Alla som anropar Jehovas namn ska bli räddade.” (Joel 2:32) Bibeln visar att Guds namn skulle skilja dem som tjänar Gud från andra. ”Alla andra folk vandrar i sina gudars namn, men vi ska vandra i Jehovas, vår Guds, namn i evigheters evighet.” (Mika 4:5, fotnoten; Apostlagärningarna 15:14)

VARFÖR ÄR GUDS NAMN VIKTIGT?

Namnet är unikt för Gud. Många bibelkännare menar att namnet Jehova betyder ”han orsakar att någon (något) blir”. I ett samtal med Mose kastade Jehova ljus över innebörden i sitt namn när han sa: ”Jag ska bli det jag väljer att bli.” (2 Moseboken 3:14) Guds namn inbegriper mer än att han är den som har skapat allt. Hans namn visar att han kan bli vad som än krävs för att förverkliga det han har tänkt. Det visar också att han kan få sin skapelse att bli eller göra vad som än krävs för att hans vilja ska genomföras. Guds alla titlar säger visserligen mycket om hans position, makt och kraft. Men det är bara hans namn, Jehova, som uttrycker vem han är och vad han kan bli.

Namnet visar att Gud bryr sig om oss. Innebörden i Guds namn visar att han bryr sig om allt som han har skapat, däribland oss. Och att han har presenterat sig för oss i Bibeln visar att han vill att vi ska lära känna honom. Vi behöver inte ens fråga vad han heter – han har ju redan berättat det. Det är tydligt att Gud inte vill att vi ska se honom som en diffus eller avlägsen gud, utan som en verklig person som vi kan lära känna. (Psalm 73:28)

När vi använder Guds namn visar vi att vi bryr oss om honom. Tänk dig att du presenterar dig för någon som du vill lära känna. Hur skulle du reagera om han sedan vägrar att använda ditt namn? Det skulle nog kännas som att han inte är så intresserad av att bli din vän. Så känner Gud också. Han har presenterat sig för oss människor, och han vill att vi ska använda hans namn. När vi gör det visar vi att vi vill vara hans vänner. Det sägs till och med att han lägger märke till dem som ”tänker på [eller ”sätter värde på”, fotnoten] hans namn”. (Malaki 3:16)

Nu när du har fått reda på Guds namn har du tagit första steget mot att lära känna honom. Men det räcker inte med det. Du behöver lära känna personen bakom namnet.

VAD ÄR GUDS NAMN? Gud heter Jehova. Det namnet är unikt för Gud och visar att han kan hålla allt han lovar.

^ § 6 Se även Psalm 83:19 i Svenskbibel och Helge Åkesons översättning.