Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

”Ni är värda mer än många sparvar.” (MATTEUS 10:31)

Lägger Gud märke till oss?

Lägger Gud märke till oss?

VAD LÄR VI OSS AV SKAPELSEN?

För en nyfödd liten bebis är de första 60 minuterna helt avgörande. På vilket sätt? Ett barns möjligheter att växa och utvecklas påverkas till stor del av hur mamman knyter an till barnet under den första timmen. *

Vad får en mamma att ta hand om sitt nyfödda barn? Jeannette Crenshaw, docent i omvårdnad, skriver i The Journal of Perinatal Education att ”när en mamma rör vid, ser på och ammar sitt nyfödda barn” frigörs höga nivåer av hormonet oxytocin, som ”stimulerar moderskänslorna”. Ett annat hormon som frigörs ”hjälper mamman att knyta an till sitt barn” och bidrar till samspelet mellan mamma och barn. Varför är detta intressant?

Det är vår skapare, Jehova * Gud, som ligger bakom det starka bandet mellan en mamma och hennes lilla barn. Bibelskribenten David gav Gud äran för det här när han bad: ”Du ... lät mig vila tryggt i min mors famn. Du har tagit hand om mig ända sedan jag föddes, ända sedan jag låg i min mors inre har du varit min Gud.” (Psalm 22:9, 10 [10, 11])

FUNDERA PÅ: Gud har sett till att avancerade mekanismer får en mamma att vilja göra allt för sitt nyfödda barn. Då borde det vara logiskt att tänka att Gud bryr sig om oss, han som är vår Far i himlen.

VAD SÄGER BIBELN OM GUDS OMSORG?

Jesus, som kände Gud utan och innan, sa så här: ”Vad kostar två sparvar? Visst räcker det med ett litet mynt? Trots det landar inte en enda sparv på marken utan att er Far vet om det. Men på er har han till och med räknat alla huvudhåren. Så var inte rädda! Ni är värda mer än många sparvar.” (Matteus 10:29–31, fotnoten)

Vi lägger knappast märke till varje liten småfågel omkring oss, och än mindre varje gång de landar. Men det gör vår Far i himlen. Och en fågel kan aldrig någonsin vara lika värdefull för honom som en människa. Så lärdomen är tydlig: Tvivla aldrig på att Gud lägger märke till dig. Han är väldigt intresserad av dig!

Gud är fullt medveten om vad vi går igenom och är mån om att vi ska må bra.

Bibeln konstaterar:

  • ”Jehovas ögon sveper över hela jorden för att han ska kunna använda sin styrka och hjälpa dem som är helhjärtade mot honom.” (2 KRÖNIKEBOKEN 16:9)

  • ”Jehovas ögon vilar på de rättfärdiga, hans öron lyssnar till deras rop på hjälp.” (PSALM 34:15 [16])

  • ”Jag vill jubla över din lojala kärlek, för du har sett mitt lidande, du vet hur förtvivlad jag är.” (PSALM 31:7 [8])

”JAG KÄNDE ATT JEHOVA INTE ÄLSKADE MIG”

Gör vetskapen om att Jehova ser oss och bryr sig om oss någon skillnad i vårt liv? Definitivt! Hannah * från England säger:

”Det var många, många gånger som jag kände att Jehova inte älskade mig och att han inte gav mig några bönesvar. Jag trodde att det berodde på att jag hade svag tro. Straffade Gud mig? Betydde jag ingenting för honom? Var det därför han ignorerade mig? Det kändes helt enkelt som att Gud inte brydde sig.”

Men Hannah tvivlar inte längre på att Jehova älskar henne och bryr sig om henne. Vad fick henne att tänka om? ”Det skedde successivt”, säger hon. ”Jag kommer ihåg en föreläsning för många år sedan som handlade om Jesus lösenoffer. Den gjorde starkt intryck på mig och övertygade mig om att Jehova älskar mig. Och Jehova har gett mig bönesvar. Vid sådana tillfällen har jag ofta brutit ihop och börjat gråta, för då har det gått upp för mig att Jehova faktiskt älskar mig. Och genom att studera Bibeln och gå på kristna möten har jag lärt känna Jehova på djupet, hur han är som person och hur han känner för oss. Nu vet jag att Jehova stöttar och älskar oss och att han tar hand om oss.”

Men hur kan vi bli övertygade om att Gud förstår och bryr sig om våra känslor? Nästa artikel går in mer på det.

^ § 3 En del mammor som drabbas av förlossningsdepression har svårt att knyta an till sitt barn. Då kan det vara lätt att klandra sig själv, men det finns ingen anledning att känna någon skuld. Enligt National Institute of Mental Health beror förlossningsdepressioner antagligen på ”en kombination av fysiska och känslomässiga faktorer ... men de orsakas inte av något som en mamma gör eller inte gör”. För mer information om förlossningsdepressioner, se artikeln ”Vad är postnatal depression?” i Vakna! för 8 juni 2003.

^ § 5 Jehova är Guds namn enligt Bibeln. (Psalm 83:18 [19])

^ § 15 Några namn i de här artiklarna har ändrats.