Gå direkt till innehållet

Gå direkt till innehållsförteckningen

DEL 8

När det som inte får hända händer

När det som inte får hända händer

”Därför kan ni jubla, även om ni just nu en kort tid skulle få utstå prövningar av olika slag.” (1 Petrus 1:6, Bibel 2000)

Man gör allt för att hela familjen ska må bra och vara lycklig, men så händer något som vänder upp och ner på livet. (Predikaren 9:11) När vi råkar ut för prövningar kan vi vara säkra på att Jehova kärleksfullt hjälper oss. Tillämpar vi Bibelns principer kan vi hantera även mycket svåra situationer.

1 LITA PÅ JEHOVA

VAD BIBELN SÄGER: Kasta ”allt ert bekymmer på honom, eftersom han bryr sig om er”. (1 Petrus 5:7) Kom ihåg att det inte är Jehova som är orsaken till våra prövningar. (Jakob 1:13) När vi håller oss nära Jehova kommer han att ge oss den hjälp vi behöver. (Jesaja 41:10) Bibeln uppmuntrar oss: ”Utgjut ert hjärta inför honom.” (Psalm 62:8)

När vi läser och studerar Bibeln varje dag får vi hjälp och stöd. Då kan vi känna hur Jehova ”tröstar oss i alla våra svårigheter”. (2 Korinthierna 1:3, 4, Bibel 2000; Romarna 15:4) Bibeln lovar att vi ska få ”Guds frid, som övergår allt förstånd”. (Filipperna 4:6, 7, 13)

VAD MAN KAN GÖRA:

  • Be Jehova om hjälp att bevara lugnet och att tänka klart.

  • Tänk över vilka alternativ ni har, och bestäm er för det bästa sättet att hantera situationen.

2 TA HAND OM DIG SJÄLV OCH FAMILJEN

VAD BIBELN SÄGER: ”Den kloke samlar kunskap, den vise lyssnar och lär.” (Ordspråksboken 18:15, Bibel 2000) Skaffa dig en överblick. Ta reda på vilka behov de olika familjemedlemmarna har. Prata med dem, lyssna på dem. (Ordspråksboken 20:5)

Vad gör man om någon i familjen dör? Var inte rädd att visa dina känslor. Även en fullkomlig man som Jesus ”brast i tårar”. (Johannes 11:35; Predikaren 3:4) Var noga med att få tillräckligt med vila och sömn. (Predikaren 4:6) Det kan göra det lättare att ta sig igenom en svår situation.

VAD MAN KAN GÖRA:

  • Gör det till en vana att kommunicera med alla i familjen redan nu. Då har de lättare att öppna sig när något jobbigt händer.

  • Prata med andra som har gått igenom något liknande.

3 GE OCH TA EMOT HJÄLP

VAD BIBELN SÄGER: ”En sann vän visar alltid kärlek och är en broder som föds för tider av nöd.” (Ordspråksboken 17:17) Era vänner vill gärna ge er sitt stöd, men de vet kanske inte riktigt hur. Dra er inte för att berätta vad ni verkligen behöver. (Ordspråksboken 12:25) Be någon som är insatt i Bibeln om hjälp. Bibliska råd från en andlig människa betyder mycket när livet känns svårt. (Jakob 5:14)

Ett sätt att få stöd och hjälp är att regelbundet umgås med människor som verkligen litar på Jehova och hans löften. Att uppmuntra andra som har det jobbigt kan också göra det lättare att uthärda. Berätta för dem vad du uppskattar hos Jehova och om ditt hopp för framtiden. Lägg tid på att stötta andra, och isolera dig inte från dem som älskar och bryr sig om dig. (Ordspråksboken 18:1; 1 Korinthierna 15:58)

VAD MAN KAN GÖRA:

  • Prata med någon du har förtroende för, och ta emot hjälpen du får.

  • Var tydlig med hur du känner och vad du behöver.