Siirry sisältöön

RAAMATUN JAKEITA SELITETTYNÄ

Jesaja 26:3 – ”Sille, jonka mieli on luja ja vakaa, sinä turvaat rauhan”

Jesaja 26:3 – ”Sille, jonka mieli on luja ja vakaa, sinä turvaat rauhan”

 ”Sinä suojelet niitä, jotka turvautuvat sinuun täysin. Sinä annat heille pysyvän rauhan, koska he luottavat sinuun.” (Jesaja 26:3, Uuden maailman käännös)

 ”Sille, jonka mieli on luja ja vakaa, sinä turvaat rauhan, kun hän turvautuu sinuun.” (Jesaja 26:3, Kirkkoraamattu 1992)

Jesajan 26:3:n merkitys

 Nämä profeetta Jesajan sanat osoittavat, että Jumala suojelee niitä, jotka luottavat häneen täysin. Jumalan suojelus näkyy käytännössä siten, että hän auttaa heitä tuntemaan olonsa turvalliseksi ja levolliseksi.

 ”Sinä suojelet niitä, jotka turvautuvat sinuun täysin.” Jakeen alkuosassa kuvaillaan niitä, jotka ovat lujasti päättäneet luottaa Jehova a Jumalaan kaikissa tilanteissa. He tajuavat, että he tarvitsevat Jumalaa. Kun he esimerkiksi tekevät tärkeitä ratkaisuja, he eivät turvaudu omaan järkeilyynsä vaan ottavat kaikessa huomioon hänen ajatuksensa. (Sananlaskut 3:5, 6.) He saavat selville, mitä Jumala ajattelee jostain asiasta, lukemalla Raamattua ja mietiskelemällä lukemaansa (Psalmit 1:2; 119:15). Kun he kohtaavat vaikeita tilanteita, he rukoilevat Jehovaa ja pyytävät häneltä apua (Psalmit 37:5; 55:22). Näin he osoittavat, että he luottavat häneen, ja hän vuorostaan antaa heille rauhan.

 ”Sinä annat heille pysyvän rauhan.” Heprealaisessa alkutekstissä ”rauhaa” vastaava sana esiintyy korostuksen vuoksi kaksi kertaa, ja se voidaan siksi kääntää vastineilla ”pysyvä rauha”, ”jatkuva rauha” tai ”täydellinen rauha”. Niillä jotka luottavat Jehovaan, on sisäinen rauha, joka ei ole riippuvainen heidän olosuhteistaan (Psalmit 112:7; 119:165). He saavat tämän rauhan, koska heillä on läheinen suhde Jehovaan ja he yrittävät tehdä sitä, mikä on oikein hänen silmissään (Sananlaskut 3:32; Jesaja 48:18).

 ”Pysyvä rauha” ei tarkoita sitä, että Jumala suojelisi palvelijoitaan ongelmilta niin ettei heillä olisi mitään huolia (1. Samuelin kirja 1:6, 7; Job 6:1, 2; Psalmit 31:9). Sen sijaan hän auttaa heitä kestämään vastoinkäymisiä (Jesaja 41:10, 13). Hän vastaa heidän rukouksiinsa antamalla heille viisautta, voimaa ja lohdutusta (Psalmit 94:19; Sananlaskut 2:6; Jesaja 40:29). Näin he voivat pysyä tyyninä vaikeissakin olosuhteissa (Filippiläisille 4:6, 7).

Jesajan 26:3:n konteksti

 Profeetta Jesaja eli 700-luvulla eaa. Noihin aikoihin monet Juudan asukkaat eivät palvelleet uskollisesti Jehovaa. Siksi Jehova salli sen, että heidän pääkaupunkinsa Jerusalem tuhottiin vuonna 607 eaa.

 Yli sata vuotta ennen Jerusalemin tuhoa Jesaja kirjoitti kuitenkin luvussa 26 olevan laulun. Siinä ylistetään Jehovaa ja kuvaillaan tulevaa aikaa, jolloin rakennettaisiin uudelleen yksi Juudan maan kaupungeista, nähtävästi Jerusalem. (Jesaja 26:1–6.)

 Jerusalem rakennettiin uudelleen vuoden 537 eaa. jälkeisinä vuosina. Silloin sinne palanneet uskolliset juutalaiset saattoivat sanoa turvallisin mielin: ”Meillä on vahva kaupunki.” (Jesaja 26:1.) Kaupunki ei tuntunut turvalliselta vahvojen muurien vuoksi vaan siksi, että Jehova siunasi ja suojeli sitä (Jesaja 26:2).

 Vastaavasti nykyään ne, jotka luottavat täysin Jehovaan, tuntevat olonsa turvalliseksi, koska hän on heidän ”Kallionsa” eli turvapaikkansa (Jesaja 26:4).

 Katso lyhyt video, joka auttaa saamaan kokonaiskuvan Jesajan kirjasta.

a Jehova (Jahve) on Jumalan nimi (Jesaja 42:8). Ks. artikkeli ”Kuka on Jehova?