Siirry sisältöön

RAAMATUN JAKEITA SELITETTYNÄ

Jeremia 33:3 – ”Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle”

Jeremia 33:3 – ”Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle”

 ”Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle ja kerron sinulle mielelläni suuria ja käsittämättömiä asioita, joita et ole tiennyt.” (Jeremia 33:3, Uuden maailman käännös)

 ”Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle ja ilmoitan sinulle suuria ja salattuja asioita, joita sinä et tiedä.” (Jeremia 33:3, Kirkkoraamattu 1938)

Jeremian 33:3:n merkitys

 Näillä sanoilla Jumala kehotti ihmisiä huutamaan häntä avukseen rukouksessa. Jos he noudattaisivat tuota kehotusta ja rukoilisivat Jumalaa, hän paljastaisi heille, mitä tulevaisuudessa tapahtuisi.

 ”Huuda minua avuksesi, niin minä vastaan sinulle.” Ilmaus ”huuda minua avuksesi” tarkoittaa muutakin kuin Jumalan nimen ääneen huutamista. Tässä yhteydessä se merkitsee ennen kaikkea sitä, että pyytää hänen apuaan ja ohjaustaan rukouksessa. (Psalmit 4:1; Jeremia 29:12.)

 Tämä kehotus oli todennäköisesti suunnattu muinaiselle Israelin kansalle. Israelilaiset olivat hylänneet Jumalan, ja Babylonin armeija oli hyökkäämässä heitä vastaan (Jeremia 32:1, 2). Jehova a Jumala kehotti heitä huutamaan häntä avukseen rukouksessa ja siten palaamaan hänen luokseen.

 ”Kerron sinulle – – suuria ja käsittämättömiä asioita, joita et ole tiennyt.” Asiat, jotka Jumala lupaa paljastaa, ovat käsittämättömiä siinä mielessä, että ihmiset eivät voisi koskaan omin neuvoin saada niitä selville. Ilmaus ”käsittämättömiä asioita” voidaan kääntää myös ”kätkettyjä asioita”.

 Mitä ”kätkettyjä asioita” Jumala paljastaisi? Tulevaisuuden tapahtumia: muinainen Jerusalemin kaupunki tuhottaisiin, ja siitä tulisi asumaton, mutta myöhemmin se palautettaisiin ennalleen (Jeremia 30:1–3; 33:4, 7, 8). Lisäksi Jumala lupasi, että hänen kansaansa ei hävitettäisi kokonaan (Jeremia 32:36–38).

Jeremian 33:3:n konteksti

 Profeetta Jeremia sai tässä jakeessa olevan sanoman Jehovalta vuonna 608 eaa. kuningas Sidkian kymmenentenä hallitusvuonna. Jeremia oli ennustanut, että Jerusalem kukistuisi ja että Sidkia vangittaisiin. Koska Sidkia ei pitänyt tästä sanomasta, hän käski pidättää Jeremian. (Jeremia 32:1–5; 33:1; 37:21.)

 Jeremian ollessa pidätettynä Jumala esitti Jeremian 33:3:ssa olevan kehotuksen. Ikävä kyllä kuningas Sidkia ja suurin osa kansasta ei kuunnellut vaan jatkoi väärin toimimista (Jeremia 7:26; 25:4). He eivät rukoilleet Jumalalta ohjausta. Vuotta myöhemmin Sidkia oli menettänyt valtansa, Jerusalem oli tuhottu ja suurin osa eloon jääneistä oli vangittu ja viety Babyloniin. (Jeremia 39:1–7.)

 Jeremian 33:3:ssa olevat sanat muistuttavat meitä siitä, että Jumala voi antaa tahdostaan täsmällistä tietoa ja paljastaa ”syviäkin asioita” niille, jotka rukoilevat häntä ja tutkivat hänen Sanaansa Raamattua (Kolossalaisille 1:9; 1. Korinttilaisille 2:10). Näihin syviin asioihin sisältyy se, mitä Jumala on luvannut tehdä lähitulevaisuudessa (Ilmestys 21:3, 4).

 Katso lyhyt video, joka auttaa saamaan kokonaiskuvan Jeremian kirjasta.

a Jehova (Jahve) on Jumalan nimi (Jesaja 42:8). Ks. artikkeli ”Kuka on Jehova?