Siirry sisältöön

RAAMATUN JAKEITA SELITETTYNÄ

1. Korinttilaisille 10:13 – ”Jumala on uskollinen”

1. Korinttilaisille 10:13 – ”Jumala on uskollinen”

 ”Te ette ole kohdanneet muita kiusauksia kuin niitä, jotka ovat yleisiä ihmisille. Mutta Jumala on uskollinen, eikä hän anna kiusata teitä enempää kuin pystytte kestämään, vaan kohdatessanne kiusauksen hän myös valmistaa siitä ulospääsyn, niin että voitte kestää sen.” (1. Korinttilaisille 10:13, Uuden maailman käännös)

 ”Teitä kohdanneet kiusaukset eivät ole mitenkään epätavallisia. Jumala on uskollinen. Hän ei anna teidän joutua ylivoimaisiin kiusauksiin. Kun hän sallii kiusauksen kohdata teitä, hän antaa teille myös mahdollisuuden selviytyä siitä ja voimaa sen kestämiseen.” (1. Korinttilaisille 10:13, Uusi testamentti nykysuomeksi)

1. Korinttilaiskirjeen 10:13:n merkitys

 Tämä jae kohdistaa huomion yhteen Jumalan vetoavaan ominaisuuteen: hänen uskollisuuteensa. Jumalan palvelijat voivat luottaa siihen, että hän auttaa heitä, varsinkin silloin kun he kohtaavat kiusauksia tai koettelemuksia.

 ”Te ette ole kohdanneet muita kiusauksia kuin niitä, jotka ovat yleisiä ihmisille.” Jumalan palvelijoille voi tulla kiusaus tehdä jotain, mistä hän ei pidä. Vaikka tällaiset koetukset voivat olla vaikeita, ne eivät ole mitenkään epätavallisia tai poikkeuksellisia, koska monet ihmiset ovat joutuneet kohtaamaan niitä. a Jumalan palvelijat voivat siis olla varmoja, että hekin voivat selviytyä niistä.

 ”Jumala on uskollinen.” Jehova b Jumala on ehdottoman luotettava. Hän on luvannut, ettei hän koskaan hylkää niitä, jotka rakastavat ja tottelevat häntä ja ovat hänelle uskollisia. Hän on aina pitänyt tuon lupauksen. (5. Mooseksen kirja 7:9; Psalmit 9:10; 37:28.) Siksi hänen palvelijansa voivat luottaa siihen, että hän täyttää myös jakeen loppuosassa olevat kaksi lupausta.

 ”Eikä hän anna kiusata teitä enempää kuin pystytte kestämään.” Jumala osoittaa uskollisuutensa siten, että hän ei anna koettelemusten tulla niin vaikeiksi, ettei niitä pystyisi kestämään. Hän tietää, mihin hänen palvelijansa pystyvät ja mihin eivät. (Psalmit 94:14.)

 ”Kohdatessanne kiusauksen hän myös valmistaa siitä ulospääsyn, niin että voitte kestää sen.” Jumala voi joko poistaa koettelemuksen tai auttaa kestämään sen. Hän voi esimerkiksi opastaa pyhän hengen välityksellä, lohduttaa Raamatun avulla tai saada toiset kristityt tarjoamaan käytännön apua (Johannes 14:26; 2. Korinttilaisille 1:3, 4; Kolossalaisille 4:11).

1. Korinttilaiskirjeen 10:13:n konteksti

 Tämä jae on osa kirjettä, jonka apostoli Paavali kirjoitti Korintin seurakuntaan kuuluville kristityille. Paavali käytti siinä muinaisen Israelin historiaa varoittavana esimerkkinä (1. Korinttilaisille 10:11). Hän luetteli monia israelilaisten kohtaamia koetuksia ja kiusauksia ja mainitsi muun muassa epäjumalanpalveluksen ja seksuaalisen moraalittomuuden (1. Korinttilaisille 10:6–10). Jotkut heistä antoivat niille periksi. Sen vuoksi Paavali muistutti kristittyjä, että heidän ei tulisi olla liian itsevarmoja ja ajatella, etteivät he koskaan lankeaisi kiusaukseen (1. Korinttilaisille 10:12). Tämän jälkeen hän kuitenkin esitti 1. Korinttilaiskirjeen 10:13:ssa olevat rohkaisevat sanat. Ne jotka pysyvät uskollisena Jumalalle, voivat selviytyä mistä koettelemuksesta tahansa.

 Katso lyhyt video, joka auttaa saamaan kokonaiskuvan 1. Korinttilaiskirjeestä.

a ”Kiusaukseksi” käännetty kreikan sana voi merkitä myös ’koetusta’ tai ’koettelemusta’.

b Jehova (Jahve) on Jumalan nimi (Jesaja 42:8). Ks. artikkeli ”Kuka on Jehova?