Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Lukijoiden kysymyksiä

Lukijoiden kysymyksiä

Kuka on Jesajan 60:1:ssä mainittu ”nainen”, ja miten hän ”nousee” ja ”säteilee valoa”?

Jesajan 60:1:ssä sanotaan: ”Nouse, oi nainen, säteile valoa, sillä valosi on tullut. Jehovan kirkkaus loistaa sinun yllesi.” Ympäröivät jakeet kertovat, että ”nainen” tarkoittaa Siionia eli Jerusalemia, joka oli Juudan pääkaupunki. a (Jes. 60:14; 62:1, 2.) Jerusalemin kaupunki edustaa koko Israelin kansaa. Käsitellään nyt kahta kysymystä: 1) Milloin ja miten Jerusalem ”nousi” ja alkoi säteillä hengellistä valoa? 2) Toteutuuko Jesajan ennustus myös meidän aikanamme?

Milloin ja miten Jerusalem ”nousi” ja alkoi säteillä hengellistä valoa? Kun juutalaiset olivat 70 vuoden ajan Babylonissa vankeudessa, Jerusalem ja siellä oleva temppeli olivat raunioina. Sitten meedialaiset ja persialaiset valtasivat Babylonin ja israelilaiset olivat vapaita palaamaan kotimaahansa palvomaan Jehovaa (Esra 1:1–4). Vuodesta 537 eaa. lähtien kaikkiin 12 heimoon kuuluvia israelilaisia tuli takaisin eri puolilta Babylonian valtakuntaa (Jes. 60:4). He alkoivat uhrata Jehovalle uhreja, viettää juhlia ja rakentaa temppeliä (Esra 3:1–4, 7–11; 6:16–22). Niinpä Jehovan kirkkaus loisti jälleen Jerusalemille eli hänen kansalleen. He puolestaan säteilivät hengellistä valoa muille kansoille, jotka olivat hengellisessä pimeydessä.

Jesajan profetiat toteutuivat tuohon aikaan kuitenkin vain osittain. Kokonaisuutena Israelin kansa ei pysynyt uskollisena Jehovalle. (Neh. 13:27; Mal. 1:6–8; 2:13, 14; Matt. 15:7–9.) Myöhemmin he jopa hylkäsivät Jeesuksen (Matt. 27:1, 2). Jerusalem ja sen temppeli tuhottiin uudelleen vuonna 70.

Jehova oli ennustanut, että juuri näin tapahtuisi (Dan. 9:24–27). Selvästikään ei ollut tarkoitus, että kirjaimellinen Israelin kansa olisi täyttänyt Jesajan luvun 60 ennustukset täysin.

Toteutuuko Jesajan ennustus meidän aikanamme? Kyllä, mutta tällä kertaa erään toisen vertauskuvallisen naisen kohdalla, nimittäin ”ylhäällä olevan Jerusalemin”. Apostoli Paavali sanoi tästä naisesta: ”Se on meidän äitimme.” (Gal. 4:26.) Ylhäällä oleva Jerusalem tarkoittaa Jehovan järjestön taivaassa olevaa osaa, joka koostuu hänelle uskollisista henkiolennoista. Sen lapsia ovat Jeesus ja 144 000 voideltua, joilla on Paavalin tavoin toivo elää ikuisesti taivaassa. Voidellut muodostavat ”pyhän kansakunnan”, ”Jumalan Israelin” (1. Piet. 2:9; Gal. 6:16).

Miten ylhäällä oleva Jerusalem ”nousi” ja ”säteili valoa”? Maan päällä olevien lastensa kautta. Näiden voideltujen kokemukset sopivat yhteen sen kanssa, mitä Jesajan luvussa 60 ennustettiin.

Miksi voideltujen täytyi ”nousta”? He olivat joutuneet hengelliseen pimeyteen, kun luopumus alkoi levitä jolloinkin 100-luvulla, kuten Jeesus ennusti puhuessaan vertauskuvallisista rikkakasveista (Matt. 13:37–43). Voidellut joutuivat siis Suuren Babylonin eli väärän uskonnon vangeiksi. He pääsisivät vapaaksi silloin, kun ”tämä aikakausi on päättymässä” eli jolloinkin vuoden 1914 jälkeen (Matt. 13:39, 40). He vapautuivat vuonna 1919 ja alkoivat heti säteillä hengellistä valoa julistamalla innokkaasti valtakunnan hyvää uutista. b Vuosien kuluessa tuo valo on vetänyt puoleensa ihmisiä kaikista kansoista, myös niitä, joista on tullut osa Jumalan Israelia. He ovat ”kuninkaita”, jotka mainitaan Jesajan 60:3:ssa. (Ilm. 5:9, 10.)

Tulevaisuudessa voidellut kristityt säteilevät Jehovalta tulevaa valoa vieläkin enemmän. Kun heidän elämänsä maan päällä päättyy, heistä tulee osa ”Uutta Jerusalemia”. Se on sama kuin Kristuksen morsian, johon kuuluu 144 000 kuningasta ja pappia. (Ilm. 14:1; 21:1, 2, 24; 22:3–5.)

Uusi Jerusalem on avainasemassa Jesajan 60:1:n toteutumisessa (vrt. Jesajan 60:1, 3, 5, 11, 19, 20:tä Ilmestyksen 21:2, 9–11, 22–26:een). Kirjaimellinen Jerusalem oli hallinnon keskus Israelissa, ja samaan tapaan Uusi Jerusalem ja Jeesus muodostavat hallituksen tulevassa uudessa maailmassa. Mitä tarkoitetaan sillä, että Uusi Jerusalem ”laskeutuu taivaasta Jumalan luota”? Sitä että se saa aikaan asioita maan päällä. Jehovan palvelijat kaikista kansoista ”vaeltavat sen valossa”, ja he jopa pääsevät eroon synnistä ja kuolemasta. (Ilm. 21:3, 4, 24.) Lopulta on ”palautettu ennalleen – – kaikki”, kuten Jesaja ja muut profeetat ennustivat (Apt. 3:21). Kaiken ennalleen palauttaminen alkoi, kun Jeesuksesta tuli kuningas, ja se päättyy hänen tuhatvuotisen hallituskautensa lopussa.

a Uuden maailman käännöksessä Jesajan 60:1:ssä käytetään sanaa ”nainen” nimen ”Siion” tai ”Jerusalem” sijasta. Tämä johtuu siitä, että heprealaisessa tekstissä se, jota puhutellaan, sekä verbit, jotka on käännetty ”nousta” ja ”säteillä valoa”, ovat feminiinimuodossa. Sanan ”nainen” käyttö auttaa lukijaa ymmärtämään, että tässä puhutellaan kuvaannollista naista.

b Myös Hesekielin 37:1–14:ssä ja Ilmestyksen 11:7–12:ssa kuvaillaan Jehovan palvonnan ennalleen palauttamista, joka tapahtui vuonna 1919. Hesekiel ennusti, miten kaikki voidellut kristityt alkaisivat palvella Jehovaa oikealla tavalla todella pitkän vankeuden jälkeen. Ilmestyskirjassa taas viitataan siihen, miten pieni ryhmä järjestön johdossa olevia voideltuja veljiä aktivoitui hengellisesti sen jälkeen, kun he olivat olleet vähän aikaa toimettomia epäoikeudenmukaisen vankeustuomion takia. Vuonna 1919 heidät nimitettiin ”uskolliseksi ja ymmärtäväiseksi orjaksi” (Matt. 24:45). (Ks. Jehovan puhdas palvonta palautetaan ennalleen! s.  118.)