Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Kuka on Jumalan valtakunnan kuningas?

Kuka on Jumalan valtakunnan kuningas?

Jumala ohjasi useita raamatunkirjoittajia merkitsemään muistiin yksityiskohtia, joiden avulla Jumalan valtakunnan tuleva kuningas voitaisiin tunnistaa.

  • Jumalan valitsema. ”Minä olen asettanut kuninkaani – – Annan kansat perinnöksesi ja maan ääret omaisuudeksesi.” (Psalmit 2:6, 8.)

  • Kuningas Daavidin perillinen. ”Meille on syntynyt lapsi, meille on annettu poika – –. Hänen valtansa kasvulla ja rauhalla ei ole loppua Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Se tulee olemaan lujalla perustalla.” (Jesaja 9:6, 7.)

  • Syntyisi Betlehemissä. ”Betlehem-Efrata, – – sinusta tulee minulle hallitsija – – Hänen suuruutensa ulottuu maan ääriin asti.” (Miika 5:2, 4.)

  • Torjuttaisiin ja teloitettaisiin. ”Häntä halveksittiin, ja me pidimme häntä merkityksettömänä. – – hänet lävistettiin rikkomustemme takia, hänet muserrettiin syntiemme tähden.” (Jesaja 53:3, 5.)

  • Herätettäisiin kuolleista ja saisi korkean aseman. ”Sinä et jätä minua hautaan. Sinä et anna sinulle uskollisen nähdä hautakuoppaa. – – oikealla puolellasi olen onnellinen ikuisesti.” (Psalmit 16:10, 11.)

Jeesus Kristus – pätevin hallitsija

Koko ihmishistorian aikana on elänyt vain yksi henkilö, joka sopii edellä mainittuihin tuntomerkkeihin: Jeesus Kristus. Enkeli sanoikin Jeesuksen äidille Marialle: ”Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen, – – eikä hänen valtakunnallaan ole loppua.” (Luukas 1:31–33.)

Jeesuksesta ei tullut hallitsijaa vielä silloin, kun hän oli maan päällä. Sen sijaan hän tulee hallitsemaan ihmiskuntaa taivaasta käsin Jumalan valtakunnan kuninkaana. Miksi hän on paras mahdollinen hallitsija? Tätä valaisee se, miten hän toimi ollessaan maan päällä.

  • Jeesus välitti ihmisistä. Jeesus auttoi kaikenlaisia ihmisiä heidän sukupuolestaan, iästään, taustastaan tai asemastaan riippumatta (Matteus 9:36; Markus 10:16). Kun eräs spitaalia sairastava mies pyysi häneltä: ”Jos vain haluat, sinä voit puhdistaa minut”, Jeesus liikuttui säälistä ja paransi hänet (Markus 1:40–42).

  • Jeesus opetti, miten Jumalaa voi miellyttää. Hän sanoi: ”Te ette voi olla sekä Jumalan että rikkauden orjia.” Hän sanoi myös, että ihmisten tulee kohdella toisia samalla tavalla kuin he toivoisivat itseään kohdeltavan. Tätä periaatetta on sanottu kultaiseksi säännöksi. Lisäksi hän opetti, että Jumala ei ole kiinnostunut pelkästään siitä, mitä teemme, vaan myös siitä, mitä ajattelemme ja tunnemme. Jotta voimme miellyttää Jumalaa, meidän täytyy siis hallita tunteitamme. (Matteus 5:28; 6:24; 7:12.) Jeesus korosti, että ollaksemme aidosti onnellisia meidän täytyy oppia, mitä Jumala odottaa meiltä, ja sitten toimia sen mukaan (Luukas 11:28).

  • Jeesus opetti, mitä toisten rakastaminen merkitsee. Jeesuksen sanoissa ja teoissa oli voimaa, ja ne koskettivat ihmisiä. ”Ihmisjoukot olivat hyvin hämmästyneitä hänen opetustavastaan, sillä hän opetti heitä niin kuin sellainen, jolla on arvovaltaa.” (Matteus 7:28, 29.) Jeesus neuvoi: ”Rakastakaa vihollisianne.” Hän jopa rukoili niiden puolesta, jotka surmasivat hänet. Hän pyysi: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät.” (Matteus 5:44; Luukas 23:34.)

Jeesus on täysin pätevä hallitsemaan ihmiskuntaa, ja hän tulee käyttämään valtaansa huomaavaisella tavalla. Milloin hän sitten alkaa hallita?